Vítejte v Göteborgu, městě budoucnosti

Ikona času doba čtení 5 min

Domovské město automobilky Volvo Cars se stává středobodem velkých změn, které mohou ukázat cestu do budoucnosti celé Evropě. Chcete vědět víc?

O Göteborgu byste měli vědět, že jde o druhé největší město ve Švédsku s přibližně 600 tisíci obyvatel v centru a více než milionem v rozšířené městské oblasti. Bylo pojmenováno po řece Göta, má dvě univerzity, jedno letiště a přístav pro trajekty. A především je domovem automobilky Volvo od samotného jejího zrození v roce 1927.

Historie samotného města však není kdovíjak hluboká. Začala se psát v roce 1621, kdy si švédský král Gustav II. Adolf objednal výstavbu městské pevnosti, která by posloužila jako bašta odporu proti nájezdníkům z Dánska. Pozval si k tomu odborníky z Nizozemska, protože celá oblast byla podmáčená a bažinatá. Přesto Göteborg právě až nyní čekají ty největší změny…

Nové příležitosti

Radní města se totiž rozhodli hledět do budoucnosti a vyjít jí vstříc, místo aby se později nechali vláčet okolnostmi, které mohli předvídat. Chtějí hledat cesty, jak úspěšně integrovat nové formy podnikání firem, nové způsoby bydlení a života občanů, nové přístupy k hromadné i individuální dopravě. Svým příkladem pak chtějí ukázat cestu ostatním evropským městům. Vybrali si k tomu tři typově zcela odlišné části metropole, které poslouží jako živoucí laboratoře.

Lindholmen. Dříve industriální centrum Göteborgu s dnes již nepoužívanými doky a sklady, které se rychle mění na moderní srdce města pro technologické firmy a malé start-upy. Za prací sem denně dojíždí 50 tisíc lidí.

Forsåker. Právě se rodící zcela nová rezidenční oblast, kde má 6 tisíc obyvatel najít klid, odpočinek a příjemné místo k životu. Proto tu vznikají také nové školy a školky, kanceláře a obchodní prostory.

Zábavní oblast. Tady se všechno děje – koncerty, festivaly, výstavy, sportovní zápasy. Centrem zábavy pro celou rodinu denně projde 150 tisíc lidí a ročně ho navštíví 8 milionů turistů, což klade velké nároky na logistiku lidí i zboží.

Město přátelské životu

Tři zcela odlišné oblasti, tři zcela odlišné způsoby života a využití, tři zcela odlišné požadavky na dopravu a infrastrukturu. Cílem projektu tedy je redesignovat a řídit toky lidí i zboží, přeměnit dopravu na bezemisní a poskytnout jí k tomu patřičné zázemí – a obyvatelům namísto nucených restrikcí nabídnout tak vstřícné podmínky, aby sami chtěli své zažité způsoby změnit.

To zahrnuje třeba prodloužení příměstské vlakové linky dále do centra, aby ji využívalo více lidí cestujících z širokého okolí za prací, protože to pro ně bude pohodlnější. Silniční dopravě má zase ulehčit postavení nového mostu přes řeku, což bude umožněno přesunem trajektového přístavu mimo centrum města. Rozvoj nových způsobů individuální dopravy – jako jsou elektrická kola nebo koloběžky – mají podpořit nové stezky a nabíjecí infrastruktura.

Budoucnost patří elektromobilitě

Velká pozornost je však samozřejmě věnována elektromobilitě – hromadné (Göteborg již nyní křižují tramvaje, zároveň má největší flotilu elektrických autobusů ze všech severských zemí), ale především té individuální. Kolik bude potřeba nabíjecích stojanů, kde by měly být umístěny a jakého by měly být typu – šetrnější AC nabíječky, DC rychlonabíječky, nebo rovnou superrychlé hyperchargery? Ve spolupráci s automobilkou Volvo se testuje dokonce i indukční nabíjení, u kterého odpadá zdlouhavá manipulace s kabely a čipy/kartami. Stačí prostě zastavit na vyhrazeném místě, nabíjení se samo spustí a po jeho dokončení stačí jednoduše odjet – ideální scénář například pro taxíky nebo sdílená vozidla.

Podpora bezemisní mobility je pro zástupce města klíčová, protože je pro město a jeho obyvatele přátelštější – negeneruje lokální škodlivé emise, je také výrazně tišší. V roce 2022 prodeje nových aut v Göteborgu tvořily z 35 % čistě elektrická auta, na území města je přitom přes dva tisíce nabíjecích bodů, což soužití s vozy s novým druhem pohonu jeho majitelům jen ulehčuje.

Kromě Volva zde sídlí také Polestar (dceřiná firma společnosti Volvo Cars zaměřující se na progresivnější elektromobily) a v oblasti roste i gigafactory na baterie společnosti Northvolt (úzce spolupracující s Volvem), což z Göteborgu skutečně dělá centrum severské elektromobility. A zkušenosti, které tu místní radní, obyvatelé města a firmy spolupracující na projektu získají, mohou pomoci k rychlému a efektivnímu šíření hromadné a individuální dopravy po celé Evropě. 

Potenciál Göteborgu vykreslil Martin Jánský s obrazovou podporou archivu Volvo Cars a města Göteborg.