Se senior viceprezidentem pro design společnosti Volvo Cars Robinem Pagem jsme diskutovali především o křivkách nového prémiového crossoveru C40 Recharge. Elektromobilu, jehož interiér je z 97 % vytvořen z recyklovaných materiálů. Videohovor jsme pořídili začátkem března, jen pár hodin po odhalení nového modelu.
Kudy povede cesta
Zástupci automobilky v čele s generálním ředitelem Håkanem Samuelssonem představili vizionářskou strategii na další desetiletí. Ta, když to shrneme, načrtla rychlý přechod na elektřinu a k tradiční bezpečnosti přidala udržitelnost coby další klíčový znak Volva.
Součástí prezentace bylo rovněž představení zbrusu nového elektromobilu C40 Recharge. Ten pro Volvo znamená velký krok směrem k postupné elektrifikaci všech modelů značky, k níž má dojít v roce 2030. Ambicí automobilky je stát se v oblasti prémiové elektromobility lídrem na světovém trhu.
„Z očí do očí“
Robin Page na druhé straně monitoru se nachází ve švédském Göteborgu a navzdory novinářskému maratonu, který má už za sebou, u něj překvapivě panuje dobrá nálada.
„Mým nejoblíbenějším volvem z historie je nejspíš P1800. To je nesmírně emociální auto,“ svěřuje se hned na začátku. Prý jej tento sportovní klenot ze šedesátých let dokonce inspiroval při navrhování masky nového elektromobilu C40 Recharge, jenž byl právě slavnostně odhalen.
„Uživatelé elektrických vozů očekávají vysokou úroveň konektivity a jistou hravost v interiérech. To je pro každého designéra výzva.“
Robin Page
A tak jsme rychle u C40 Recharge, která se logicky stává hlavním tématem našeho hovoru. Šéfdesignér Volva mi přes obrazovku nadšeně ukazuje svou vlastní prezentaci k tomuto elektrickému crossoveru.
„Chtěli jsme vzít to nejlepší z SUV modelů – jako jsou vyšší posed a užitkové vlastnosti – a přenést je do světa EV vozidel, kde zase hodně záleží na aerodynamice a udržitelnosti. Oboje má ale pro jízdní vlastnosti nesporné benefity,“ vysvětluje Page, který se ke švédské automobilce připojil před osmi roky. Předtím působil dvanáct let v Bentley, kde mimo jiné navrhl velké modely Continental a Mulsanne a také oficiální vůz pro britskou královnu.
„Černá střecha není jenom vizuální znak C40,“ vysvětluje dále ze své prezentace, která se mi nyní zrcadlí na monitoru. „V následujících letech bude poznávacím znamením všech našich elektromobilů.“
Tvůrčí nadšení
Robin Page je na nový elektromobil od Volva patřičně hrdý, protože když se jej ptám, jaký model má nejraději ze současné řady, bez váhání odpoví, že právě tento crossover.
„Jsem možná trochu předpojatý, protože jsem teď s C40 Recharge prožil spoustu času. Už se ale hrozně těším, až jej uvidím na silnici,“ říká. „Pro mě má tohle auto prostě všechny správné přísady. Nese benefity SUV, vypadá moderně, elegantně… A jakmile jednou řídíte elektrické auto, napadne vás: opravdu se chci vrátit k autům se spalovacím motorem?“ zasměje se.
V jeho očích je elektrifikace nesporně krokem správným směrem. Nejen kvůli zodpovědnosti k životnímu prostředí, ale právě i pro výtečnou řidičskou zkušenost.
V kabátě budoucnosti
Na prezentaci Page načrtává všechny zásadní designové linie. „Vytvořili jsme jednoduchou, ale silnou grafickou identitu,“ říká a prstem naznačuje hlavní rysy. Začínáme přední částí, kde absentuje klasická maska chladiče a pod ním vede jasná linka („říkáme ji obočí“), jež končí nad světly. Těm se ve Volvu v posledních letech přezdívá Thorova kladiva, oproti stávajícím modelům jsou ale „kladiva“ u C40 Recharge zúžená a nabízejí novou pixelovou technologii, s níž neoslňujete protijedoucí auta.
„Světlomety tvoří 84pixelové LED diody, které se řídí informacemi z předních kamer a dokážou naráz odstínit až pět vozidel.“
Přesunujeme se po obrázku k zadní části vozu. Page rychlými tahy načrtává linie a zadní světla, jež prý mají „vítací charakter“, protože při přiblížení majitele se automaticky rozsvěcují…
Robin Page ve funkci šéfa designu nahradil v roce 2013 Němce Thomase Ingenlatha. Ten je v českém prostředí důvěrně znám, před Volvem pracoval ve Škodovce a nyní je CEO v úspěšné značce Polestar, sesterské firmě automobilky Volvo Cars.
„Cítím z našeho studia obrovské sebevědomí, že umíme dělat velmi dobré produkty.“
Robin Page
Inspirováno Švédskem
Právě již za Ingenlatha a později za Robina Page se ve Volvu zrodil elegantní designérský jazyk, jenž v posledních letech sbírá jedno ocenění za druhým. A zcela zaslouženě. Současný šéfdesignér se k Volvu připojil v době, kdy se značka pod vlajkou mateřské firmy Geely definitivně přesunula do prémiového segmentu. A právě Page se do jisté míry stal symbolem této změny.
„Pochopitelně mě extrémně potěšilo, že Volvo se posunulo do luxusní třídy. Začali jsme s konceptuálními vozy, které tuto vizi naznačily. Teď je před námi nový úkol, a tím je elektrifikace,“ říká. „Věci se pořád mění. Já teď z našeho studia ale cítím obrovské sebevědomí, že umíme dělat velmi dobré produkty.“
Současná volva jsou přímo kvintesencí minimalistického skandinávského designu. To platí nejen zvnějšku, ale také pro interiéry vozů. Uvnitř jsou volva skutečně krásná. Mnozí, včetně autora těchto řádků, by řekli až „hygge krásná“. Ani nový elektrický crossover v tomto ohledu není výjimkou. Robin Page mi říká, že nejvíc jej inspirovala švédská příroda. Konkrétně temně modrá barva moře mezi severními fjordy, ale také různé druhy světla. Právě světlo je v často setmělých skandinávských zemích klíčovým elementem a jeho odstíny inspirovaly osvětlení přístrojové desky a dveří.
Udržitelnost především
Page se nyní vrací zpátky ke své prezentaci. Na mém monitoru se najednou objevuje obrázek plastové lahve. To má svůj důvod. „Z plastových lahví bylo vytvořeno 97 % vnitřních materiálů,“ vysvětluje mi Page. Impozantní číslo, které současně ukazuje, že to ve Volvu s udržitelností myslí smrtelně vážně.
V textech od automobilky se dočítám, že v nových volvech se budou postupně zbavovat kůže. Čím ji tedy budou ve svých luxusních vozech nahrazovat? „Nejenže nyní využíváme udržitelné materiály, kůže je také extrémně těžká, takže tímto způsobem i redukujeme hmotnost vozu,“ povídá mi Page. Z čeho ale budou sedadla vytvářet, aby si pořád udržela nezbytný punc prémiovosti?
„Pro C40 Recharge jsme použili kombinaci polyesteru, měkkého sametového mikroveluru a udržitelných vinylových materiálů,“ vysvětluje. A dodává, že veškerá kožená výbava v nynější nabídce pochází z odpovědných zdrojů. Proč se tedy kůže, která je na mnoha trzích stále velmi žádaná a platí za jeden ze symbolů luxusu, zbavují? Firma z etického hlediska věří, že by se používání kůže mělo omezit.
„Z globální perspektivy existují v zemědělství určité problémy a rizika spojená se získáváním kůže. My se zavázali k využívání zodpovědných zdrojů pro získávání kůže. Což zahrnuje i jasně definovaný dodavatelský řetězec, v rámci něhož budou uplatňovány dobré zemědělské postupy a ohleduplné zacházení se zvířaty v průběhu celého jejich života.“
V závěru našeho dvacetiminutového videohovoru si s Robinem Pagem povídáme obecně o designu elektromobilů. Je způsob práce na EV pro designéra jiný než od aut se spalovacím motorem?
„Pro designérský tým je to jednoznačně příležitost, jak se na věci dívat z nové perspektivy. Je na vás vyvíjen i určitý tlak. Například, co se týče aerodynamiky, ta byla u automobilů vždycky velmi důležitá, ale tady je doslova klíčovou,“ říká.
„Dalším zásadním měřítkem jsou odlehčené materiály. Myslím, že uživatelé elektrických vozů také očekávají vysokou úroveň konektivity a jistou hravost v interiérech. To je pak pro každého designéra samozřejmě výzvou,“ dodává na závěr.
S šéfem designérů švédské automobilky si povídal Tomáš Otta, tvář nového vozu představily snímky z archovi Volvo Cars.