Volvo EX30: malé tělem, velké srdcem

Ikona času doba čtení 8 min

Tohle je velká věc! Rozšíření rodiny Volvo o dalšího člena je vždy významná událost a dnes máme tu čest představit vám nový model EX30, kompaktní elektrický crossover, který je možná malý vzrůstem, ale má velké srdce.

Radovat se z maličkostí je životní umění, které vám zpříjemní každý den. Ale Volvo EX30 není žádná maličkost, i když na délku měří jen 4,2 metru. Přináší plnohodnotný prémiový zážitek jako z velkého vozu, jen v koncentrovaném balení. „Je jako šálek espresa značky Volvo – malé, intenzivní a obsahující všechny klíčové věci. Malé auto může být schopné,“ vystihl skvěle podstatu novinky při jejím slavnostním odhalení T. Jon Mayer, šéf designu značky Volvo.

Volvo EX30 slavnostně rozbalil Jim Rowan, CEO Volvo Cars

Koncentrovaný design

Hned na vzhledu EX30 je vidět jasná příbuznost s nedávno představenou vlajkovou lodí EX90. Počínaje přídí s hladkou maskou bez chladiče a čelními světlomety s pixelovou verzí klasického Thorova kladiva přes hladké boky s rafinovaným prolisem a bohatým prosklením až po ostře seříznutou záď s novou grafikou dělených koncových světel, včetně světelného pruhu přes celou šířku vozu – to vše mají společné. Jen EX30 tyto prvky kondenzuje na menší ploše, avšak stále stejně vkusně.

Maska EX30 byla jemně inspirována helmami ze sci-fi filmů, tmavý pruh spojující čelní světla obratně ukrývá parkovací senzory a také vstupy vzduchu k předním podběhům pro vytvoření Air Curtain, vzdušné clony zlepšující aerodynamiku kolem předních kol.

Totéž platí i pro interiér, který přejímá moderní minimalistickou architekturu Volva EX90, prakticky osvobozenou od fyzických ovladačů a se všemi funkcemi centralizovanými na dotykovou obrazovku infotainmentu. Tentokrát tu nenajdete ani informační panel před řidičem nebo průhledový displej, všechny jízdní informace jsou součástí 12,3palcové obrazovky – vždy v její horní části, a tedy bezpečně v zorném poli řidiče. Není to důsledek žádného šetření, jen efektivnějšího využívání zdrojů…

Zas o trochu „zelenější“

To je ostatně velké téma pro celé Volvo a pro EX30 zvlášť. Menší auto vyžaduje na výrobu menší množství materiálu, navíc jeho konstrukce využívá z 25 % recyklovaný hliník, ze 17 % recyklovanou ocel a také plasty jsou ze 17 % recyklované – to vše šetří přírodu nižší produkcí emisí. Další recyklované materiály jsou využity v interiéru, jde například o polyester z PET lahví, zpracované rámy vyřazených plastových oken nebo džínsovinu, která by jinak skončila v odpadu. Pro čalounění se také využívají přírodní materiály, jako je tkaný len nebo střižní vlna z certifikovaných chovů ovcí, takže se budete v kabině EX30 cítit vždy pohodlně a můžete mít čisté svědomí.

Za celý životní cyklus vyprodukuje EX30 pouze 26 tun emisí CO2, což je o 25 procent méně ve srovnání s elektrickou XC40 Recharge.

Vpustili jsme dovnitř sever

Atmosféra v kabině je díky autentickým materiálům vkusně sladěným s barvami a bohatému zalití slunečními paprsky (i díky velkému panoramatickému oknu) skutečně výjimečná, což ještě dále podporuje ambientní osvětlení. To si opravdu zaslouží označení „náladové“, protože ho tvoří směs vzájemně se dynamicky prolínajících barev (nikoliv pouze jeden statický odstín) inspirovaná autentickým severským prostředím. Ať již dáváte přednost teplému slunečnímu světlu prostupujícímu skrz listy stromů ve skandinávském lese, západu slunce na švédském západním pobřeží, proslulé polární záři, zlaté letní obloze švédského letního slunovratu, nebo projasněné náladě západu slunce ve městě, Volvo EX30 vyplní interiér barvami, které vám zpříjemní cestu.

Jako by bylo nafukovací…

Ve Švédsku ale mysleli i na praktickou stránku, proto interiér navzdory kompaktním vnějším rozměrům pohodlně pojme čtyři dospělé cestující a kromě 332 litrů zavazadlového prostoru a užitečné schránky pod přední kapotou pro uložení nabíjecích kabelů a dalších drobností nabídne spoustu šikovných odkládacích prostor. Klasická vyklápěcí schránka u spolujezdce se přesunula doprostřed pod displej infotainmentu, kde ji má na dosah i řidič. Pod ní je plocha s indukčním nabíjením telefonů a odkládací schránka na větší předměty (kabelky, tašky atd.). Středová konzole je variabilní a nabízí spoustu šikovných držáků, kapes a schránek.

V interiéru najdete spoustu promyšlených odkládacích prostor, šikovných držáků, kapes a schránek.

Prostor pro kapsy ve dveřích se zvětšil přesunutím reproduktorů pod čelní sklo do jednoho velkého soundbaru jako u domácího kina, další místo ušetřily ovladače stahování oken, které nově najdete na středové konzole. Pasažéři vzadu mají k dispozici kapsy na mobil a další drobnosti na zadní straně předních sedadel. A další šikovná schránka spolu s USB-C konektory je na zadní straně středové konzole. Malé auto nemusí trpět nedostatkem prostoru, když ho navrhnete chytře!

Svižnost v genech

Chytře si můžete také naspecifikovat pohon EX30. Elektrický kompaktní crossover bude nabízen se dvěma velikostmi baterie. Základní balík o kapacitě 51 kWh (využitelná 49 kWh) je určen pro pohyb na kratší vzdálenosti primárně v městském prostředí, přesto umožní solidní dojezd až 320 km. Větší balík s kapacitou 69 kWh (využitelná 64 kWh) zvládne dojezd až 480 km, a nebude vás tedy nijak omezovat v rozletu. Zvlášť díky rychlému nabíjení výkonem až 153 kW, takže efektivní nabíjení (10–80 %) zvládnete do půl hodiny.

Promyšlený soundbar prémiového audia Harman Kardon sdružuje šest reproduktorů do jednoho prostoru a celkovým výkonem systému 930 W vytváří velmi propracovanou zvukovou atmosféru naladěnou přímo na míru interiéru EX30.

Základní varianta je k dispozici s jedním elektromotorem a pohonem zadních kol, ale není to žádný louda – jeho výkon 272 koní rozjede EX30 z klidu na stovku za svižných 5,5 sekundy. Verzi s prodlouženým dojezdem pak můžete mít se stejným elektromotorem roztáčejícím zadní kola, případně ve výkonné dvoumotorové variantě s pohonem všech čtyř kol. Ta se může pochlubit stádem 428 koní, které tohoto mrňouse vystřelí za stovku za neuvěřitelných 3,6 sekundy, což je teritorium supersportů spíše než městských elektrických crossoverů. Vidíte, malé auto vážně může být schopné!

Nové Volvo EX30 je skutečně malý vůz s velkým potenciálem – překvapí vás výbavou, funkcionalitou, bezpečností a výkony velkých vozů, to vše v příjemně kompaktním balení. Pokud nutně nepotřebujete víc, nebude vás nutit se v zážitcích a očekáváních nijak uskromňovat. Malé Volvo EX30 vám bude dělat velkou radost každý den, kdy usednete za jeho volant.

Malé auto, velké ambice

Volvo EX30 dnešním dnem vstupuje na český trh a jeho cena začíná na velice atraktivní částce 869 000 Kč (případně si ho můžete pořídit na leasing za měsíční splátku již od 11 989 Kč bez DPH), která je srovnatelná s konkurencí vybavenou spalovacími motory. S ohledem na jeho vysokou kvalitu a velice atraktivní cenovou politiku od něj má automobilka vysoká očekávání. „Pokud ne již příští rok, tak v roce následujícím se EX30 stane nejprodávanějším vozem značky Volvo,“ potvrzuje Alican Emiroğlu, ředitel českého zastoupení automobilky Volvo. „Také věříme, že se EX30 dostane mezi desítku nejprodávanějších elektrických aut v ČR.“

Výroba začne v čínském závodě Čang-tia-kchou na začátku září a první vozy se k českým zákazníkům dostanou v lednu roku 2024.

Bezpečí velkého auta

Bezpečnost posádky je pro automobilku Volvo zcela klíčová a ani v případě malého modelu EX30 neustoupila ze svých vysokých standardů – ve skutečnosti je posunula ještě dál! EX30 má konstrukci využívající vysokopevnostní ocel v ještě větší míře, k tomu je vybavené nejpokročilejšími elektronickými systémy uzpůsobenými pro výzvy složité městské dopravy. EX30 tak nově umí zabránit srážce s protijedoucím autem při odbočování vlevo, pomůže vám změnit jízdní pruh a upozorní vás při únavě nebo ztrátě koncentrace.

Hlavní inovací je systém upozorňující po zaparkování na projíždějící dopravu, aby posádka nevystoupila pod kola projíždějícího auta, kola nebo třeba elektrické koloběžky – což je noční můra pro každého rodiče. EX30 vám také pomůže při parkování, a to nejen do příčných a podélných stání, ale také do diagonálních. EX30 je zkrátka plně připravené na tvrdý život v městské džungli.

Volvo EX30 Cross Country

Překvapení na konec

V roce 2024 se modelová paleta EX30 rozšíří o dobrodružněji laděnou variantu Cross Country, která kromě matně černých ochranných krytů předního a zadního nárazníků a boků přinese především vyšší světlou výšku a 18″ a 19″ kola se speciálními pneumatikami, takže se nebudete muset bát vyrazit za zážitky i mimo asfalt.

Volvo EX30 Cross Country

Nový model představil Martin Jánský s obrazovým doprovodem z archivu Volvo Cars.