Volvo EX30 na vlastní oči

První dojmy z české premiéry

Ikona času doba čtení 8 min

Je to tady! Netrpělivě očekávaný nový člen rodiny Volvo dorazil na návštěvu do České republiky. Proto jsme pro něj uspořádali pořádnou uvítací party.

Nej z různých úhlů

„Vítejte na představení elektrického SUV Volvo EX30, auta malého tělem, ale velkého srdcem,“ otevřel slavnostní večer v Křižíkově paláci na pražském holešovickém výstavišti svým úvodním slovem Tomáš Šebek, chirurg a účastník misí Lékaři bez hranic. Horkou novinku ze Švédska nedočkavě vyhlížíme už několik měsíců, protože podle prvních informací působí velmi lákavě. „Je to nejmenší volvo, má nejnižší emisní stopu a přitom je nejrychlejším produkčním modelem historie,“ shrnuje nejdůležitější body Francesco Speciale, šéf obchodu pro model EX30 zodpovědný za vývoj i uvedení na trh.

A také je to aktuálně nejhezčí volvo, jak můžeme potvrdit v momentu, co z něj spadla plachta a poprvé ho vidíme naživo. Člena rodiny Volvo v něm poznáte na první pohled, od typicky praktické siluety SUV přes vkusné detaily v podobě pixelových „Thorových kladiv“ v předních světlometech až po dělená koncová světla s propracovanou „čárkovanou“ grafikou. Naživo pak můžete obdivovat hladkost ploch oživenou rafinovanými prolisy v kapotě a na bocích, které čistým tvarům dodávají trochu hravosti. Vypadá velmi dospěle, ale jako správné kompaktní auto také trochu roztomile, protože typické designové znaky Volvo koncentruje na menší ploše.

V kabině

Na pódiu ve světle reflektorů bychom si ho vydrželi prohlížet déle, ale pojďme využít příležitosti a vklouznout za volant. Zatáhnout za kliku, uvelebit se v pohodlném křesílku, zabouchnout za sebou – odtrhnout se tak od venkovního shonu a hluku a ocitnout se v jiném světě. Ve světě architektonické jednoduchosti a čistoty, kvalitních materiálů a promyšlené praktičnosti. Skoro jako bychom si odskočili z Prahy rovnou do Göteborgu. Severskou náladu tu ostatně můžete podpořit i výběrem některého z režimů náladového osvětlení inspirovaného barvami tamní přírody. Ze sálu do kabiny tlumeně pronikají tóny skladby „Beautiful Day“ od U2 hrané přední českou cellistkou Terezií Kovalovou – jak příznačné!

Tak si ho pojďme užít dalším průzkumem kabiny EX30. Třeba chytrých detailů, jako je prémiový soundbar Harman Kardon u paty čelního skla, který zvukem sedmi reproduktorů a dvou subwooferů s celkovým výkonem 1040 W s podporou pokročilé technologie Quantum Logic Surroung Sound dokonale ozvučí celý interiér. Nebo středový tunel s integrovanou indukční nabíječkou pro dva telefony vedle sebe a úložnou schránkou s výklopnou podlážkou (pod níž se ukrývají USB-C konektory). Zaujala i variabilní konzola s ovladači stahování oken a zámku, posuvnými držáky nápojů pro cestující vpředu a výsuvným šuplíkem pro cestující vzadu… Šikovných odkládacích schránek, kapes a poliček je v autě skutečně spousta, bude určitě radost s ním žít.

Chytrá a (nejen) udržitelná řešení

Taky si konečně můžeme osahat inovativní dekory ve dveřích a na palubní desce vyrobené z recyklované džínoviny, osvěžující barevné ladění a materiálový koncept celého interiéru. V kabině se také uplatňují recyklované plasty a přírodní materiály (len se směsí vlny), naopak tu nenajdete žádnou živočišnou kůži (ani v žádném jiném elektrickém modelu Volvo), takže se uvnitř EX30 nebudou nepatřičně cítit ani zapřisáhlí vegani.

Co jsme si ještě tak úplně vyzkoušet nemohli, je infotainment instalovaný na předprodukčním autě pouze v demo formě. I tak se však zdá přehledný – v horní liště jsou základní informace o jízdě, v té spodní zase ovládání klimatizace a další šikovné ovládací prvky, které vám bude systém nabízet intuitivně i sám (třeba odmrazování skla v teplotách pod nulou nebo navigaci domů, když se budete odněkud vracet). Uprostřed 12,3palcového dotykového displeje je pak prostor pro aplikace, které znáte z prostředí Google Android – mapy, hudba, podcasty a další, na co si jen vzpomenete.

Umí toho víc než dost

Terezie Kovalová právě hraje „Clocks“ od Coldplay, což nám připomíná, že čas kvapí a měli bychom dát příležitost pokochat se kabinou nového volva i dalším návštěvníkům slavnostní premiéry. Saháme po umělecky tvarované hliníkové klice dveří a při otevírání s nimi nešetrně šťouchneme do jednoho z čekajících zvědavců. Zbytečná nehoda, které by EX30 v reálném světě dokázalo zabránit – je totiž vybavené senzorickým polem kolem celého auta, dokáže tak detekovat blížící se objekty (auta, motorky, kola) a varovat vás při vystupování, abyste neskočili pod kola projíždějícího vozu nebo naopak nesestřelili cyklistu.

Volvo EX30 také umí zabránit srážce s protijedoucím autem při odbočování vlevo, zvládne samočinně změnit jízdní pruh, pomůže vám objet překážku, pokud na hrozící nebezpečí srážky nereagujete, a upozorní vás při únavě nebo ztrátě koncentrace. Jde o rozšíření funkcí balíku jízdních asistentů zahrnujícího také Pilot Assist, tedy asistovanou jízdu na dálnici. Další novinkou je centrální airbag chránící řidiče a spolujezdce před vzájemnou srážkou při nárazu. Všechny tyto prvky měly by nejmladšímu přírůstku švédské automobilky dopomoci k získání pěti hvězdiček v hodnocení bezpečnosti EuroNCAP podle aktuálních nejpřísnějších měřítek.

Zase zelenější

„Jsme na EX30 velice hrdí,“ potvrzuje viceprezidentka produktového oddělení Volvo Monika Jabłonka-Ziętek. „Jak sami vidíte, je to velice chytré, bezpečné a udržitelné auto. Jeho uhlíková stopa je o 25 % nižší než u elektrického C40. A nejde jen o to, že je menší a vyžaduje tak méně použitého materiálu, ale velká část použitých surovin je recyklovaná a pro výrobu využíváme zelenou energii.“

Hlavní část úspor emisí CO2 však pramení z provozu díky efektivnímu elektrickému pohonu. Úsporné EX30 si navíc vystačí i s menší baterií, což šetří kila hmotnosti i náklady. Základní verze s baterií 51 kWh (LFP, tedy lithium-železo-fosfátová chemie) přitom na jedno nabití ujede až 344 km, verze s prodlouženým dojezdem a baterií o kapacitě 69 kWh (s technologií NMC, tedy chemie nikl-mangan-kobalt) zvládne až 476 km. Na povel přitom máte 272 koní, respektive až 428 koní u dvoumotorové verze, která vystřelí z klidu na stovku za supersportovní 3,6 sekundy. Takové kombinaci schopností, talentů a parametrů se žádný konkurent nedokáže vyrovnat – rozhodně ne za tyto peníze…

Třešnička nakonec

Ceník Volvo EX30 totiž začíná u základní jednomotorové varianty (výkon 272 k, dojezd 344 km) na částce 869 000 Kč (případně si ho můžete pořídit na operativní leasing s měsíční splátkou již od 11 989 Kč bez DPH). Pokračuje přes verzi s prodlouženým dojezdem (272 k a 476 km) za 994 000 Kč a končí u ceny 1 144 000 Kč za vysokovýkonnou dvoumotorovou variantu (428 k a 450 km). V základní výbavě Core přitom nechybí například LED světlomety, 18″ litá kola, automatická klimatizace, 12,3palcový infotainment s navigací a online službami, soundbar, digitální klíč, zadní parkovací senzory s kamerou, balík bezpečnostních systémů, palubní nabíječka o výkonu 11 kW nebo tepelné čerpadlo. K tomu si připočtěte dlouhou záruku (3 roky / 100 000 km snadno rozšiřitelné na 5 let / 200 000 km na auto a 8 let / 160 000 km na trakční baterii) a nízké provozní náklady (včetně pravidelných servisních návštěv až jednou za dva roky) a máte před sebou přímo neodolatelnou nabídku.

Nové Volvo EX30 se dočkalo prvních významných ocenění, ještě než první vozy dorazí ke svým majitelům. Nejenže si odnáší pomyslnou korunu v kategorii Malé SUV/crossover v rámci soutěže News UK Motor Awards, vysloužilo si také výjimečný titul Auto roku magazínu The Sun.

„Volvo EX30 přináší demokratizaci elektromobility,“ vysvětluje Martin Mazari, produktový manažer Volvo ČR. „Jeho ceny jsou výhodnější nejen než u srovnatelné prémiové konkurence, ale trumfují dokonce i srovnatelný elektrický mainstream. Chtěli jsme se dostat na úroveň cen modelů se spalovacími motory a podařilo se nám to. Pořízení elektromobilu tak už není otázkou peněženky, ale věcí volby.“

Alican Emiroğlu

Slibně rozdané karty

Není divu, že má Volvo s modelem EX30 velké plány – měl by se stát bestsellerem značky. Dokonce i v České republice, jak potvrzuje generální ředitel českého zastoupení Alican Emiroğlu: „Máme skvělé auto se skvělou cenou a chceme jím podpořit rozvoj elektromobility v ČR. Celkem bychom chtěli prodávat 500 kusů ročně. Aktuálně evidujeme již 100 objednávek od zákazníků, kteří auto fyzicky ještě ani neviděli. A to nezapočítávám vůz, který jsem sám objednal pro svou ženu.“ Volvo EX30 je sice malé auto, zato s velkými ambicemi.

První dojmy ze seznamování s EX30 shrnul Martin Jánský a obrazově přiblížili Ondřej Šustík a archiv Volvo Cars.