Je to tady! Netrpělivě očekávaný nový člen rodiny Volvo dorazil na návštěvu do České republiky. Proto jsme pro něj uspořádali pořádnou uvítací party.
Nej z různých úhlů
„Vítejte na představení elektrického SUV Volvo EX30, auta malého tělem, ale velkého srdcem,“ otevřel slavnostní večer v Křižíkově paláci na pražském holešovickém výstavišti svým úvodním slovem Tomáš Šebek, chirurg a účastník misí Lékaři bez hranic. Horkou novinku ze Švédska nedočkavě vyhlížíme už několik měsíců, protože podle prvních informací působí velmi lákavě. „Je to nejmenší volvo, má nejnižší emisní stopu a přitom je nejrychlejším produkčním modelem historie,“ shrnuje nejdůležitější body Francesco Speciale, šéf obchodu pro model EX30 zodpovědný za vývoj i uvedení na trh.
A také je to aktuálně nejhezčí volvo, jak můžeme potvrdit v momentu, co z něj spadla plachta a poprvé ho vidíme naživo. Člena rodiny Volvo v něm poznáte na první pohled, od typicky praktické siluety SUV přes vkusné detaily v podobě pixelových „Thorových kladiv“ v předních světlometech až po dělená koncová světla s propracovanou „čárkovanou“ grafikou. Naživo pak můžete obdivovat hladkost ploch oživenou rafinovanými prolisy v kapotě a na bocích, které čistým tvarům dodávají trochu hravosti. Vypadá velmi dospěle, ale jako správné kompaktní auto také trochu roztomile, protože typické designové znaky Volvo koncentruje na menší ploše.
V kabině
Na pódiu ve světle reflektorů bychom si ho vydrželi prohlížet déle, ale pojďme využít příležitosti a vklouznout za volant. Zatáhnout za kliku, uvelebit se v pohodlném křesílku, zabouchnout za sebou – odtrhnout se tak od venkovního shonu a hluku a ocitnout se v jiném světě. Ve světě architektonické jednoduchosti a čistoty, kvalitních materiálů a promyšlené praktičnosti. Skoro jako bychom si odskočili z Prahy rovnou do Göteborgu. Severskou náladu tu ostatně můžete podpořit i výběrem některého z režimů náladového osvětlení inspirovaného barvami tamní přírody. Ze sálu do kabiny tlumeně pronikají tóny skladby „Beautiful Day“ od U2 hrané přední českou cellistkou Terezií Kovalovou – jak příznačné!
Tak si ho pojďme užít dalším průzkumem kabiny EX30. Třeba chytrých detailů, jako je prémiový soundbar Harman Kardon u paty čelního skla, který zvukem sedmi reproduktorů a dvou subwooferů s celkovým výkonem 1040 W s podporou pokročilé technologie Quantum Logic Surroung Sound dokonale ozvučí celý interiér. Nebo středový tunel s integrovanou indukční nabíječkou pro dva telefony vedle sebe a úložnou schránkou s výklopnou podlážkou (pod níž se ukrývají USB-C konektory). Zaujala i variabilní konzola s ovladači stahování oken a zámku, posuvnými držáky nápojů pro cestující vpředu a výsuvným šuplíkem pro cestující vzadu… Šikovných odkládacích schránek, kapes a poliček je v autě skutečně spousta, bude určitě radost s ním žít.
Chytrá a (nejen) udržitelná řešení
Taky si konečně můžeme osahat inovativní dekory ve dveřích a na palubní desce vyrobené z recyklované džínoviny, osvěžující barevné ladění a materiálový koncept celého interiéru. V kabině se také uplatňují recyklované plasty a přírodní materiály (len se směsí vlny), naopak tu nenajdete žádnou živočišnou kůži (ani v žádném jiném elektrickém modelu Volvo), takže se uvnitř EX30 nebudou nepatřičně cítit ani zapřisáhlí vegani.
Co jsme si ještě tak úplně vyzkoušet nemohli, je infotainment instalovaný na předprodukčním autě pouze v demo formě. I tak se však zdá přehledný – v horní liště jsou základní informace o jízdě, v té spodní zase ovládání klimatizace a další šikovné ovládací prvky, které vám bude systém nabízet intuitivně i sám (třeba odmrazování skla v teplotách pod nulou nebo navigaci domů, když se budete odněkud vracet). Uprostřed 12,3palcového dotykového displeje je pak prostor pro aplikace, které znáte z prostředí Google Android – mapy, hudba, podcasty a další, na co si jen vzpomenete.
Umí toho víc než dost
Terezie Kovalová právě hraje „Clocks“ od Coldplay, což nám připomíná, že čas kvapí a měli bychom dát příležitost pokochat se kabinou nového volva i dalším návštěvníkům slavnostní premiéry. Saháme po umělecky tvarované hliníkové klice dveří a při otevírání s nimi nešetrně šťouchneme do jednoho z čekajících zvědavců. Zbytečná nehoda, které by EX30 v reálném světě dokázalo zabránit – je totiž vybavené senzorickým polem kolem celého auta, dokáže tak detekovat blížící se objekty (auta, motorky, kola) a varovat vás při vystupování, abyste neskočili pod kola projíždějícího vozu nebo naopak nesestřelili cyklistu.
Volvo EX30 také umí zabránit srážce s protijedoucím autem při odbočování vlevo, zvládne samočinně změnit jízdní pruh, pomůže vám objet překážku, pokud na hrozící nebezpečí srážky nereagujete, a upozorní vás při únavě nebo ztrátě koncentrace. Jde o rozšíření funkcí balíku jízdních asistentů zahrnujícího také Pilot Assist, tedy asistovanou jízdu na dálnici. Další novinkou je centrální airbag chránící řidiče a spolujezdce před vzájemnou srážkou při nárazu. Všechny tyto prvky měly by nejmladšímu přírůstku švédské automobilky dopomoci k získání pěti hvězdiček v hodnocení bezpečnosti EuroNCAP podle aktuálních nejpřísnějších měřítek.
Zase zelenější
„Jsme na EX30 velice hrdí,“ potvrzuje viceprezidentka produktového oddělení Volvo Monika Jabłonka-Ziętek. „Jak sami vidíte, je to velice chytré, bezpečné a udržitelné auto. Jeho uhlíková stopa je o 25 % nižší než u elektrického C40. A nejde jen o to, že je menší a vyžaduje tak méně použitého materiálu, ale velká část použitých surovin je recyklovaná a pro výrobu využíváme zelenou energii.“
Hlavní část úspor emisí CO2 však pramení z provozu díky efektivnímu elektrickému pohonu. Úsporné EX30 si navíc vystačí i s menší baterií, což šetří kila hmotnosti i náklady. Základní verze s baterií 51 kWh (LFP, tedy lithium-železo-fosfátová chemie) přitom na jedno nabití ujede až 344 km, verze s prodlouženým dojezdem a baterií o kapacitě 69 kWh (s technologií NMC, tedy chemie nikl-mangan-kobalt) zvládne až 476 km. Na povel přitom máte 272 koní, respektive až 428 koní u dvoumotorové verze, která vystřelí z klidu na stovku za supersportovní 3,6 sekundy. Takové kombinaci schopností, talentů a parametrů se žádný konkurent nedokáže vyrovnat – rozhodně ne za tyto peníze…
Třešnička nakonec
Ceník Volvo EX30 totiž začíná u základní jednomotorové varianty (výkon 272 k, dojezd 344 km) na částce 869 000 Kč (případně si ho můžete pořídit na operativní leasing s měsíční splátkou již od 11 989 Kč bez DPH). Pokračuje přes verzi s prodlouženým dojezdem (272 k a 476 km) za 994 000 Kč a končí u ceny 1 144 000 Kč za vysokovýkonnou dvoumotorovou variantu (428 k a 450 km). V základní výbavě Core přitom nechybí například LED světlomety, 18″ litá kola, automatická klimatizace, 12,3palcový infotainment s navigací a online službami, soundbar, digitální klíč, zadní parkovací senzory s kamerou, balík bezpečnostních systémů, palubní nabíječka o výkonu 11 kW nebo tepelné čerpadlo. K tomu si připočtěte dlouhou záruku (3 roky / 100 000 km snadno rozšiřitelné na 5 let / 200 000 km na auto a 8 let / 160 000 km na trakční baterii) a nízké provozní náklady (včetně pravidelných servisních návštěv až jednou za dva roky) a máte před sebou přímo neodolatelnou nabídku.
„Volvo EX30 přináší demokratizaci elektromobility,“ vysvětluje Martin Mazari, produktový manažer Volvo ČR. „Jeho ceny jsou výhodnější nejen než u srovnatelné prémiové konkurence, ale trumfují dokonce i srovnatelný elektrický mainstream. Chtěli jsme se dostat na úroveň cen modelů se spalovacími motory a podařilo se nám to. Pořízení elektromobilu tak už není otázkou peněženky, ale věcí volby.“
Slibně rozdané karty
Není divu, že má Volvo s modelem EX30 velké plány – měl by se stát bestsellerem značky. Dokonce i v České republice, jak potvrzuje generální ředitel českého zastoupení Alican Emiroğlu: „Máme skvělé auto se skvělou cenou a chceme jím podpořit rozvoj elektromobility v ČR. Celkem bychom chtěli prodávat 500 kusů ročně. Aktuálně evidujeme již 100 objednávek od zákazníků, kteří auto fyzicky ještě ani neviděli. A to nezapočítávám vůz, který jsem sám objednal pro svou ženu.“ Volvo EX30 je sice malé auto, zato s velkými ambicemi.
První dojmy ze seznamování s EX30 shrnul Martin Jánský a obrazově přiblížili Ondřej Šustík a archiv Volvo Cars.