Vlajková loď švédského Volva a jeho elektrického směřování vypadala už na prvních fotkách úžasně. Takže když přišla možnost osahat si ji naživo a odhalit všechna její tajemství, neváhali jsme ani minutu a vyrazili na velmi osobní prohlídku přímo do centrály Volva v Göteborgu.
A pojďme rovnou vklouznout za volant. Nejdřív ale musíme auto odemknout – v tu chvíli na nás přední světlomety se specifickou LED světelnou animací mrknou. To když se dva pásky denního svícení nečekaně rozevřou a odhalí čočky potkávacích a dálkových světel. Pak se vysunou kliky, které jinak z aerodynamických důvodů tvoří s dveřmi jednolitou plochu. I v případě třeskutých mrazů je prý elektromotorek v klice dost silný, aby prorazil krustu ledu, případně můžete do mezery pod klikou zasunout konečky prstů a vysunout ji manuálně.
Vítejte v kabině
Pak už zbývá jen otevřít dveře a vyhoupnout se do vyvýšené sedačky EX90. Sedačky? Spíš křesílka, protože tak pohodlné spočinutí jsme už dlouho nezažili. Hezky se uvelebíme a hned je jasné, že bude skutečný požitek trávit v nich klidně celé hodiny na dlouhých cestách. Na výběr je čalounění s podílem ovčí vlny nebo z biokompozitního materiálu Nordico, nad pravou kůží už totiž automobilka z ekologických a etických důvodů udělala křížek. Zajímavostí jsou hi-fi reproduktory Bowers & Wilkins integrované do opěrek hlavy, pochopitelně také nesmějí chybět malé švédské vlaječky jako odznak kvality.
Kvalitu ostatně cítíte všude, na co se podíváte a na co sáhnete – na dotek jemné provedení povrchu volantu a dalších ploch dveří a palubní desky, světlé dřevěné dekory (jsou tenké a podsvícené ambientním osvětlením, což za tmy dotváří příjemnou náladu na palubě) nebo nablýskané hliníkové detaily. Vše je krásně zpracované a precizně sestavené, přesně jak od prémiového produktu očekáváte.
Atmosféra severu
Design je v moderním duchu čistý, hladký a minimalistický. Před řidičem je pouze menší informační displej, doplněný standardně dodávaným průhledovým displejem s vysokým rozlišením přímo v zorném poli, vedle něj je velká plocha 14,5palcové dotykové obrazovky infotainmentu. Ohromné odkládací prostory ve středové konzole vznikly nejen přesunem k čistě elektrické platformě (středový tunel tak není potřeba), ale také přestěhováním voliče automatické převodovky na páku za volantem a eliminací prakticky všech fyzických tlačítek.
No vážně, všechna jsou pryč a jediný fyzický ovládací prvek, který tu zbyl, je otočné kolečko pro přehrávání médií – otáčením měníte hlasitost, stisknutím pauzujete a znovu spouštíte přehrávání, dokonce s ním můžete hýbat do stran a měnit skladbu. Všechny ostatní ovládací prvky se však přemístily do útrob infotainmentu.
Když „uživatelsky přívětivé“ není fráze
Pokud vás teď polila hrůza při představě, jak se topíte v hlubinách menu hledajíce zcela banální funkce, tak se neděste. Švédští inženýři na to mysleli a celé rozhraní navrhli co nejjednodušeji – nahoře a dole máte pevné lišty se snadno dostupnými oblíbenými funkcemi (nahoře) a ovládáním klimatizace (dole). Plochu si pak můžete doladit dle potřeb pomocí různých widgetů, systém se také postupně učí, aby vám ve správnou chvíli nabídl správnou funkci (třeba v mrazu odmrazování okna nebo v čase odjezdu z práce cílovou destinaci „domov“). Ovládání by tak mělo být zcela intuitivní i bez hodin, dnů a týdnů složitého sžívání.
Systém přitom stále běží na jádru Android Automotive, takže budete mít k dispozici Google mapy, Spotify a další oblíbené aplikace z obchodu Google play. Samozřejmostí jsou také online funkce jako aktuální data o dopravě nebo počasí a pochopitelně over-the-air aktualizace, díky nimž bude mít vaše EX90 vždy ty nejnovější funkce. Vše navíc můžete snadno ovládat hlasem prostřednictvím digitálního asistentu.
Pohodlné pro všechny
Vnější rozměry EX90 jsou o něco větší než u XC90 (+84 mm na délku a + 41 mm na šířku), takže uvnitř najdete ještě o trochu více životního prostoru. Za volantem si tak snadno uděláte pohodlí, za vámi bude dost místa i pro dospělého pasažéra a děti se mohou usadit na sedadla ve třetí řadě – EX90 je totiž standardně dodávána v sedmisedadlové variantě. Sedačky ve třetí řadě přitom můžete jednoduše elektricky sklápět a vyklápět pomocí tlačítek v kufru nebo u druhého páru dveří.
Praktičnost zaručuje velký zavazadlový prostor nabízející 310 litrů objemu za třetí řadou sedadel, které se po jejich sklopení rozšíří na 665 litrů. Kouzelně šikovnou vychytávkou je diagram na pátých dveřích, který jasně ukazuje vnitřní rozměry, což vám usnadní nakládání rozměrnějších předmětů.
Myslí na všechno
Připomeňme ještě radary hlídající vnitřní prostor, které dokážou rozpoznat i jemné pohyby dýchajících dětí nebo domácích mazlíčků – již tak nehrozí, že byste nechtěně zapomněli své nejdražší v autě. A pokud opravdu nutně potřebujete odběhnout, vůz jim automaticky zapne klimatizaci a bude udržovat příjemné prostředí. To je jen jeden z mnoha inovativních bezpečnostních prvků nového Volva EX90, které je dalším významným krokem ve snahách automobilky o zamezení úmrtí v jejích automobilech.
Všechen prostor, všechno pohodlí, všechny bezpečnostní a rozmazlující prvky komfortní výbavy jsou zabaleny do elegantně nadčasového designu, kterým si vás EX90 získá hned na první pohled. Všemi uvedenými i těmi zde nezmíněnými kvalitami vás zkrátka přesvědčí, že jde o jeden z nejlepších kousků od Volva.
Na vlastní kůži si EX90 vyzkoušel Martin Jánský a doplnil fotografiemi z archivu Volvo Cars.