Výběr nového vozu je pro mě důležitý. V autě trávím svůj čas, musí odrážet mou osobnost. Automobil je součástí mého života. Potřebuji jej k práci i k cestám za rodinou a přáteli. Volvo aktuálně nabízí 947 automobilů, ze kterých si mohu vybrat ten svůj a ihned s ním odjet. Při takové nabídce nehrozí, že bych tam to svoje volvo nenašel, a díky výhodnému financování a příznivým cenám skladových a zánovních aut z programu Volvo Selekt si jej také mohu dovolit.
Volvo je pro mě auto i životní styl. Představuje vše, co vyznávám: estetiku, kvalitu, bezpečí i výraznou tvář. Volvo mi zkrátka vyhovuje. S novou generací modelů se k tradičním hodnotám, na nichž je značka již desítky let postavena, přidala jedna nová. Totiž až sportovní radost z jízdy.
Nechápejte mě špatně, nepředstavujte si žádné uskákané závodní auto převlečené do civilní karoserie, o nic takového se Volvo ani nepokouší. Ne, i nová volva jsou především komfortní přepravní kapsle, které mě dopraví jakkoli daleko v pohodlném a příjemném prostředí. Nicméně jakmile jsem zatoužil po troše té neplechy, jakmile jsem dostal chuť maličko zlobit, užít si lehce svižnější jízdu, každé volvo mi vždy hned dalo jasně najevo, že se mu to zkrátka nelíbí. Není záludné, není nejisté, už vůbec není nebezpečné, jen se mu to zkrátka nelíbí.
Nebo lépe řečeno – nelíbilo.
V čisté stopě
S novou generací je ale všechno jinak. Poslední kousek skládačky je na svém místě. Volvo nové generace okamžitě pochopí, že nastala chvíle, kdy si chci cestu užít ne jako pasažér, ale jako opravdový řidič, že toužím cítit, jak se zavěšení zapře do pneumatik a drží karoserii v čisté stopě přesně tak, jak chci.
Toto zjištění mě přivedlo na nápad pořídit si nové volvo. Nový, nebál bych se říci dokonce sportovně střižený sedan S60 vypadá vážně dobře. Ostré linie nového designového jazyka Volvo, úzká LED světla, vyvážené proporce. Je to vážně pohledné auto.
Ještě o třicet víc než šedesát…
Ale pak jsem viděl S90. V provedení R-Design je na první pohled nepřehlédnutelná dravost, avšak dojem velkého, důstojného sedanu se přebít nedá. Prostor, kterým S90 oplývá, je zkrátka královský, tohle auto je na vrcholu potravního řetězce. A to se samozřejmě projeví i při pohledu do ceníku. Bohužel, na S90 mi ještě pár mincí na bankovním účtu schází. Škoda, jak se člověk jednou zamiluje, nerad se svého snu vzdává…
Výhodné řešení
A potom jsem objevil Volvo Selekt, program prodeje ojetých vozů přímo od oficiálních dealerů Volvo. To pro mě znamená překvapivě mnoho výhod. Volvo velice dbá na kvalitu služeb, které nabízí, ani u použitých aut proto netoleruje nedokonalosti. Auta mají většinou nízký nájezd i věk, prošla důkladnou inspekcí a údržbou, a proto je na ně poskytována záruka jako na nová auta.
V seznamu vozů k dispozici jsem šel najisto. Volvo S90 T6 R-Design. Vlajková loď Volva se skvělým zážehovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem i kompresorem, optimalizace Polestar, 326 koní, pohon všech kol AWD. Možná mě máte za rozmařilého, ale proč si neudělat i třeba trochu zbytečnou radost, když je k tomu příležitost?
Rozverný elegán
Jaké je volvo dvou tváří? Nepůsobí schizofrenně? Sám jsem si nebyl jistý odpovědí na tuto otázku. Základní S90 je majestátní, designově konzervativní, až by se chtělo říci usedlé auto. Lehké úpravy R-Design mu přidávají přesně tu správnou dávku sportovního šmrncu. Není přehnané, není okázalé, není vulgární, stále je přísně elegantní, liší se jen v drobných detailech.
Drobných, ale důležitých. Lehce změněný nárazník, decentní spoiler integrovaný do víka zavazadlového prostoru, nápadnější koncovky výfuku. A kola? Ale kdeže, na autě jsou disky o velikosti 18“, v nabídce jsou i mnohem větší. A to je právě ono kouzlo konkrétního auta.
Pohonný systém S90 T6 nemá chybu. Motor se díky dvojitému přeplňování sbírá z volnoběžných otáček, síla tu nepřichází v nějaké náhlé vlně, ona tu zkrátka je. A je tu pořád. Auto snad nikdy nepřestane zrychlovat. A ke zvukovému zážitku motor T6 přidává lehké hvízdání kompresoru – mé srdce uličníka je nadšené!
Přestože podvozek je díky úpravě R-Design krásně tuhý a přesný, dostatečná síla pneumatik filtruje drobné nerovnosti, a jízda tak zůstává hladká, klidná a tichá.
I uvnitř jsou přítomny obě tváře velkého volva. Sedačky působí sportovněji, interiér v kombinaci černé kůže a hliníkového dekoru nemá chybu. Jakmile ale nastoupím dovnitř, zjišťuji, že je zde vše tak, jak má být. Sedadla jsou pohodlná i po tisícovce kilometrů za volantem, všechny funkce auta pracují přesně, jak mají, R-Design si nežádá vůbec žádné oběti na straně komfortu či elegance. A protože se palubní systémy v rámci pravidelných servisních prohlídek aktualizují, vůbec nevadí, že tohle auto není úplně nové, stále mám k dispozici to nejlepší, co je na trhu.
Na vlastní kůži
Usedám do kabiny, otočným ovladačem dávám motoru život. Auto se probouzí, světla proříznou tmu, provedou kalibrační cvik a ustálí se v upřeném pohledu daleko vpřed. Cesta je volná. Volvo se nenuceně dává do pohybu, tiše se mihne městem, jeho silueta se zrcadlí ve skleněných městských stěnách, modrý lak se blyští v nočním osvětlení. Volvo hladce proklouzne mezi sígry nočních ulic a vydává se do otevřené krajiny. Jasné světlo letí krajinou. Až vyjde slunce, budu v cíli své cesty. Ale nepředbíhejme, čeká mě ještě mnoho kilometrů a já si chci užít každý z nich. S Volvem S90 T6 R-Design to ani jinak nejde…
Dokonalý stav bez chyb a plná záruka, to jsou hlavní důvody pro pořízení nového auta – s novým autem zkrátka nebudou problémy. Když se ale dívám na Volvo S90 z programu Volvo Selekt, nemám pocit, že bych zde jakkoli tratil. Na tachometru svítí hodnota, kterou skutečně lze ignorovat. Stav vozu je dokonalý, vše září a voní novotou. A i kdyby se něco pokazilo, je tu záruka.
A tak si mohu dovolit to, co dříve ne – pořídit si to nejlepší. Krásné a majestátní Volvo S90 R-Design ve výrazné modré barvě znamená maximální jízdní zážitek při zachování komfortu, jaký od této značky očekávám.
Se svými zkušenostmi s programem Volvo Selekt se svěřil Tomáš Racek, atmosféru prožitku dokreslují jeho fotografie a snímky z archivu Volvo Cars.