Volvo XC60 můžete mít v plug-in hybridním provedení od nynějška jako nesmlouvavou T8 s výkonem 455 koní nebo přístupnější T6 s 350 koni. Ideální auto na fotografickou vyjížďku za hranice každodenních povinností…
Volvo je propagátorem technologie dobíjecích hybridů. Dokazuje to nejen širokou modelovou nabídkou vrcholící až sedmimístným SUV XC90, ale hlavně promyšlenou konstrukcí s baterií ukrytou na nejpříhodnějším místě ve voze: přímo v centrálním tunelu, co nejblíže těžišti a hezky mezi nápravami.
Přínosem je u všech modelů. V případě kompaktnějšího SUV XC60 obzvlášť oceníte, že články neomezují vnitřní prostor proti běžným verzím. A také že zůstala zachována příjemná ovladatelnost, díky níž zprvu vůbec nepoznáte, jak zdatné auto řídíte.
Volvo také své vozy průběžně modernizuje. A tak od modelového roku 2022 dostaly plug-in hybridní modely včetně XC60 inovovaný pohon s výkonnějšími elektromotory, silnějším 3vrstvým akumulátorem a také bez kompresoru. Změny dělají z automobilů Volvo do zásuvky zcela jiné modely. Mají o nejméně polovinu větší dojezd a zásadně vylepšené jízdní vlastnosti.
Dravě i neslyšně
Dobíjecí hybrid XC60 existuje ve dvou verzích. Výkonnější T8 po úpravách posílila z 390 na obdivuhodných 455 koní a dokáže s rodinným bezpečným dostavníkem pořádně zacloumat (s větší XC90 T8 zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s!). Kdo ale netrvá na div ne závodní technologii, může vsadit na dostupnější a uhlazenější, ale stále patřičně dynamické Volvo XC60 T6. Systémový výkon 350 koní naznačuje, že ani tato jízda nebude všední.
Inovovaný benzínový čtyřválec, silnější hlavní elektromotor (145 vs. 88 k) i startér-generátor (54 k) se starají o patřičný elán. Ale jen když je to potřeba, řekněme při předjetí v nepříjemném úseku. Jinak ústrojí tiše přede, spalovací motor si podává ruku s elektromotorem tak, aby udržel spotřebu na ještě nedávno nepředstavitelně nízký hodnotách, a v parádně odhlučněném interiéru cesta ubíhá svižně, leč v naprostém klidu.
Až 79 km na elektřinu
Homologace inovovanému Volvu XC60 T6 s kapacitou baterie zvětšenou na 18,8 kWh přiřkla dojezd čistě na elektřinu až 79 km. A protože emise činí ojedinělých 25 g CO2/km, může se „té šestka“ v jakékoli výbavě pyšnit registrační značkou pro elektromobily se všemi výhodami, které k tomu patří. Co takhle v naprosté tichosti dojet až do centra, zaparkovat přímo u kavárny, zahřát se šálkem černé vzpruhy a k tomu si zahřešit nějakým neobvyklým dezertem?
Proč ne, stejně se na svět dívá Volvo XC60 T6. Jezdí odříkavě a potichu, ale sem tam si umí vyhodit z kopýtka, a když je potřeba, bleskově předvede, co vše jeho promyšlená strojovna s pohonem všech kol dokáže. Ne kvůli hodnotám se stopkami v rukou, ale proto, že to dává smysl. Kvůli předjetí, vyhnutí se nepříjemné situaci nebo protože ty horské zatáčky podvozku a řidiči tak chutnají.
Když je řeč o měření parametrů: zrychlení na stovku zvládne tenhle uhlazený praktický elegán do hor za 5,7 s. Přitom s pravidelným nabíjením vychází kombinovaná spotřeba na 1,1 l benzínu na prvních sto kilometrů.
Švédská atmosféra
Zatímco ve strojovně rostou a klesají tlaky a turbo se s elektromotorem předhání, kdo se bude točit rychleji, v interiéru naopak panuje atmosféra zcela uvolněná. Vůně kůže či hřejivá hebkost vlny, k tomu obložení z pravého dřeva a hudba z audiosoupravy Bowers & Wilkins… Tady zkrátka nemůžete mít nazlobenou náladu kvůli jedné objížďce navíc nebo koloně na semaforech.
Veškerý přetlak rázem zmizí jako pára nad hrncem a člověk si užívá ergonomie sedadel či kvalitních detailů, jako je vlaječka na obšití sedadel. Ale také třeba zcela nového rozhraní s mapami a hlasovým ovládáním od společnosti Google.
Mimochodem, vůz už také umí na dálku přijímat potřebné aktualizace palubního softwaru a vzduch v interiéru dokáže vyčistit pokročilým systémem i od těch nejmenších (a potenciálně nejnebezpečnějších) částic, označovaných PM 2,5.
A když padne tma, můžete se spolehnout na matrixové LED světlomety. Vykryjí protijedoucí vozy, aby je výkonné švédské reflektory, připravené řezat severské noci, nepříjemně neoslnily.
Ještě pár nočních snímků po návratu do víru velkoměsta a je čas auto zaparkovat do garáže. Na závěr zbývá zapojit kabel do zásuvky a zítra ráno bude Volvo XC60 T6 zase připravené zprostředkovat další nevšední zážitky…
*Uvedené technické údaje jsou pouze předběžné a budou upřesněny později.
Působivé fotografie Martina Faltejska, vítěze soutěže Vyfoť Volvo v časopisu FotoVideo, doplnil textem Michael Kudela.