Volvo XC60 můžete mít v plug-in hybridním provedení od nynějška jako nesmlouvavou T8 s výkonem 455 koní nebo přístupnější T6 s 350 koni. Ideální auto na fotografickou vyjížďku za hranice každodenních povinností…
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_06.jpg)
Volvo je propagátorem technologie dobíjecích hybridů. Dokazuje to nejen širokou modelovou nabídkou vrcholící až sedmimístným SUV XC90, ale hlavně promyšlenou konstrukcí s baterií ukrytou na nejpříhodnějším místě ve voze: přímo v centrálním tunelu, co nejblíže těžišti a hezky mezi nápravami.
Přínosem je u všech modelů. V případě kompaktnějšího SUV XC60 obzvlášť oceníte, že články neomezují vnitřní prostor proti běžným verzím. A také že zůstala zachována příjemná ovladatelnost, díky níž zprvu vůbec nepoznáte, jak zdatné auto řídíte.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_18.jpg)
Volvo také své vozy průběžně modernizuje. A tak od modelového roku 2022 dostaly plug-in hybridní modely včetně XC60 inovovaný pohon s výkonnějšími elektromotory, silnějším 3vrstvým akumulátorem a také bez kompresoru. Změny dělají z automobilů Volvo do zásuvky zcela jiné modely. Mají o nejméně polovinu větší dojezd a zásadně vylepšené jízdní vlastnosti.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_11.jpg)
Dravě i neslyšně
Dobíjecí hybrid XC60 existuje ve dvou verzích. Výkonnější T8 po úpravách posílila z 390 na obdivuhodných 455 koní a dokáže s rodinným bezpečným dostavníkem pořádně zacloumat (s větší XC90 T8 zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s!). Kdo ale netrvá na div ne závodní technologii, může vsadit na dostupnější a uhlazenější, ale stále patřičně dynamické Volvo XC60 T6. Systémový výkon 350 koní naznačuje, že ani tato jízda nebude všední.
Inovovaný benzínový čtyřválec, silnější hlavní elektromotor (145 vs. 88 k) i startér-generátor (54 k) se starají o patřičný elán. Ale jen když je to potřeba, řekněme při předjetí v nepříjemném úseku. Jinak ústrojí tiše přede, spalovací motor si podává ruku s elektromotorem tak, aby udržel spotřebu na ještě nedávno nepředstavitelně nízký hodnotách, a v parádně odhlučněném interiéru cesta ubíhá svižně, leč v naprostém klidu.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_15.jpg)
Až 79 km na elektřinu
Homologace inovovanému Volvu XC60 T6 s kapacitou baterie zvětšenou na 18,8 kWh přiřkla dojezd čistě na elektřinu až 79 km. A protože emise činí ojedinělých 25 g CO2/km, může se „té šestka“ v jakékoli výbavě pyšnit registrační značkou pro elektromobily se všemi výhodami, které k tomu patří. Co takhle v naprosté tichosti dojet až do centra, zaparkovat přímo u kavárny, zahřát se šálkem černé vzpruhy a k tomu si zahřešit nějakým neobvyklým dezertem?
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_13.jpg)
Proč ne, stejně se na svět dívá Volvo XC60 T6. Jezdí odříkavě a potichu, ale sem tam si umí vyhodit z kopýtka, a když je potřeba, bleskově předvede, co vše jeho promyšlená strojovna s pohonem všech kol dokáže. Ne kvůli hodnotám se stopkami v rukou, ale proto, že to dává smysl. Kvůli předjetí, vyhnutí se nepříjemné situaci nebo protože ty horské zatáčky podvozku a řidiči tak chutnají.
Když je řeč o měření parametrů: zrychlení na stovku zvládne tenhle uhlazený praktický elegán do hor za 5,7 s. Přitom s pravidelným nabíjením vychází kombinovaná spotřeba na 1,1 l benzínu na prvních sto kilometrů.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_22.jpg)
Švédská atmosféra
Zatímco ve strojovně rostou a klesají tlaky a turbo se s elektromotorem předhání, kdo se bude točit rychleji, v interiéru naopak panuje atmosféra zcela uvolněná. Vůně kůže či hřejivá hebkost vlny, k tomu obložení z pravého dřeva a hudba z audiosoupravy Bowers & Wilkins… Tady zkrátka nemůžete mít nazlobenou náladu kvůli jedné objížďce navíc nebo koloně na semaforech.
Veškerý přetlak rázem zmizí jako pára nad hrncem a člověk si užívá ergonomie sedadel či kvalitních detailů, jako je vlaječka na obšití sedadel. Ale také třeba zcela nového rozhraní s mapami a hlasovým ovládáním od společnosti Google.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_23.jpg)
Mimochodem, vůz už také umí na dálku přijímat potřebné aktualizace palubního softwaru a vzduch v interiéru dokáže vyčistit pokročilým systémem i od těch nejmenších (a potenciálně nejnebezpečnějších) částic, označovaných PM 2,5.
A když padne tma, můžete se spolehnout na matrixové LED světlomety. Vykryjí protijedoucí vozy, aby je výkonné švédské reflektory, připravené řezat severské noci, nepříjemně neoslnily.
![](https://volvocars.evolvolution.cz/wp-content/uploads/2021/09/Faltejsek_XC60_20.jpg)
Ještě pár nočních snímků po návratu do víru velkoměsta a je čas auto zaparkovat do garáže. Na závěr zbývá zapojit kabel do zásuvky a zítra ráno bude Volvo XC60 T6 zase připravené zprostředkovat další nevšední zážitky…
*Uvedené technické údaje jsou pouze předběžné a budou upřesněny později.
Působivé fotografie Martina Faltejska, vítěze soutěže Vyfoť Volvo v časopisu FotoVideo, doplnil textem Michael Kudela.