Göteborg, domovská základna automobilky Volvo. Ledový vítr prohání mraky po obloze a občas z nich vykoukne hřejivá tvář slunce, občas taky přižene dešťovou nebo i sněhovou přeháňku. Aprílové počasí ve Švédsku není o moc jiné než u nás (akorát je tu tak o pět stupňů méně) a přináší ideální podmínky pro testování modernizovaných elektrických modelů XC40 a C40 Recharge.
Na první pohled vypadají obě auta stejně, pod slušivým plechovým kabátkem se však změnila řada klíčových technických komponent. První elektrická XC40 Recharge byla čistou konverzí platformy se spalovacím motorem (ICE), proto inženýři zvolili cestu pohonu předních kol (s variantou pohonu všech kol díky dalšímu elektromotoru na zadní nápravě).
Na zadní
Jenže pár let intenzivního technického pokroku udělalo své a Volvo nyní přichází s vlastním elektromotorem vyvinutým in-house, který má podstatně vyšší výkon. Místo 204 koní a 330 Nm produkuje až 252 koní a 420 Nm! To je na přední kola, která mají za úkol především zatáčet, už přece jen trochu moc, proto se inženýři rozhodli obrátit celé auto naruby.
Přesun pohonu na zadní nápravu předním kolům rozhodně ulehčil. A to doslova, XC40 Recharge s pohonem předních kol měla rozložení hmotnosti 54 : 46 ve prospěch přední nápravy, nyní je to 47 : 53 ve prospěch té zadní. Při přišlápnutí plynu se tedy místo odlehčení předních kol, která by v tu chvíli mohla prohrábnout naprázdno, ta zadní ještě více zatíží a hned máte víc trakce.
Modernizované modely XC40 a C40 Recharge tak mají nejen víc síly, ale zároveň ji také efektivně přenášejí, akcelerace tak působí urgentněji. Ani zákeřně proměnlivé podmínky nevyvedly auto z konceptu, zadní kola nejevila tendenci prohrábnout na mokrém a už vůbec ne na suchém asfaltu. Inženýři severské automobilky se navíc dušují, že vyšší trakce ve spolupráci s chytrou elektronikou pro vás nechystá žádné nepříjemnosti ani na sněhu.
Ještě poslušnější
Hlavní motivací Volva k této změně sice byla bezpečnost, ale na své si přijdou i nadšení řidiči. Při průjezdu zatáčkou vám totiž už tolik nehrozí nedotáčivost, naopak auto ochotně stočí lehčí čumák k apexu a na výjezdu můžete prací s plynem stopu ještě mírně utáhnout. Řídit XC40 a C40 je tak ještě větší radost.
A to platí zvlášť pro dvoumotorovou verzi. Ta je nyní místo dvou stejných synchronních motorů s výkonem 204 koní vyzbrojena již zmíněným 258koňovým synchronním motorem vzadu a 150koňovým asynchronním motorem vpředu (je o 18 kg lehčí a nevyžaduje konstantní elektrický náboj, jinými slovy ho lze v případě nepotřeby prostě odpojit a šetřit energii). Celkový výkon 408 koní je tak s předchůdcem shodný, jeho rozložení je však nyní více ve prospěch zadních kol (dříve to bylo 50 : 50).
A skutečně to ucítíte, pod plným plynem si dvoumotorová verze přisedne na zadek a vystřelí vpřed jako řízená střela – vždyť z klidu na stovku zrychlí pod pět sekund! I tady v zatáčce cítíte více síly na zadních kolech, ta přední vás pak pomůžou vytáhnout ze zatáčky a katapultují vás na další rovinku s širokým úsměvem na tváři. Kdo říkal, že elektromobilita je nuda?
Zas o kousek dál
Kromě větší porce síly a intenzivnějšího řidičského zážitku modernizované modely XC40 a C40 Recharge přinášejí ještě jednu zásadní novinku: větší bateriový balík. Ten má nyní kapacitu 85 kWh místo dřívějších 78 kWh a je k dispozici nejen pro dvoumotorovou verzi, ale můžete ho mít i se zadokolkou s vyšším výkonem. Výsledkem je dojezd mezi 541 a 582 kilometry. Nejvyšší nabíjecí výkon také povyskočil – ze 150 kW až na 205 kW –, takže boudu dlouhé cesty zase o něco pohodlnější a bezstarostnější. Pro méně náročné elektromobilisty v nabídce stále zůstává model s jedním elektromotorem a menším bateriovým balíkem nabízející stále dostatečný dojezd 469–478 km.
Modernizace elektrických modelů Volvo XC40 a C40 Recharge se tak mimořádně povedla. Mají totiž víc síly a dál dojedou, navíc je ještě větší zábava je řídit. Ale přestože bychom vám takový výlet vřele doporučili, nemusíte jezdit až do dalekého Švédska, abyste se o kvalitách nových modelů přesvědčili. Již v průběhu června dorazí první kusy k dealerům, takže se budete moci svézt na svých oblíbených silničkách a udělat si vlastní názor.
Pod kapotu inovovaných modelů nahlédl Martin Jánský, názorně dokumentuje archiv Volvo Cars.