Dnes už nikdo nepochybuje, že pro bezpečnou přepravu dětí je nejvhodnější dětská sedačka umístěná zády ke směru jízdy. Odborníci automobilky Volvo ji jako první použili v roce 1972 a od té doby se jejímu vývoji a využití pro děti různých věkových skupin intenzivně věnují. Jejich výzkum z oblasti pasivní bezpečnosti i reálných nehod je neocenitelný.
Dítě není malý dospělý
Automobilka Volvo se bezpečné přepravě dětí věnuje padesát let a využívá přitom svých bohatých zkušeností jak z laboratoří a bezpočtu nárazových testů, tak analýz reálných nehod a studií o chování dětského těla během střetu. Od roku 1976 figuruje v databázi nehod vozů Volvo více než 7 000 dětí ve věku 0 až 15 let.
Odborníci se poslední dobou zaměřují také na pozici dětí i bezprostředně před nárazem, například během intenzivního brzdění nebo vyhýbacího manévru. Proto mají doporučení expertů automobilky Volvo takový význam. A jejich závěr je jednoznačný: pokud chcete svému dítěti zajistit nejvyšší možnou bezpečnost, vozte jej v sedačce umístěné zády ke směru jízdy co nejdéle. Ideálně minimálně do čtyř let.
Let NASA pomohl bezpečnosti
Na začátku vývoje nejúčinnějšího zádržného systému byl přitom kupodivu let do vesmíru. V roce 1962 sledoval celý svět se zatajeným dechem pokus amerického kosmonauta Johna Glenna, který chtěl předvést totéž co dříve Jurij Gagarin. Komentátor v televizi upozornil na zajímavou skutečnost: aby pilot překonal obrovské přetížení, řídil kosmickou loď zády ke směru letu.
Tím se zrodila myšlenka na nejbezpečnější způsob přepravy malých dětí. Profesor Bertil Aldman se nechal inspirovat přístupem NASA, když vymýšlel, jak zajistit, aby i v případě nehody automobilu bylo zatížení působící na dětský organismus co nejmenší. Uvědomil si, že vhodným řešením by bylo – stejně jako v kosmickém modulu – překonat extrémní přetížení otočením sedačky.
Testování nového typu dětské sedačky probíhalo v 60. letech a v roce 1972 Volvo jako první výrobce automobilů představilo „obrácenou“ autosedačku. Ještě před pár lety by mnohé překvapilo, že tato sedačka nebyla pro miminka, ale pro odrostlejší děti. Následující výzkumy a zkoušky potvrdily, že sedačka umístěná zády ke směru jízdy je naprosto nezbytná nejen pro ty nejmenší, ale může zachránit život i starším capartům.
5× větší bezpečnost
„Řekla bych, že pro všechny rodiče je nedůležitější vědět, jak vypadá stavba dětského těla,“ říká Dr. Lotta Jakobssonová, Ph.D., vedoucí oddělení bezpečnosti ve společnosti Volvo Cars a zkušená expertka na oblast ochrany dětí v dopravě. Je autorkou mnoha studií a tomuto tématu se věnuje desítky let.
„Děti mají zranitelný krk, který se plně vyvíjí až po několika letech života. Zpočátku zkrátka není dostatečně silný. Proto je nezbytné, aby děti cestovaly zády ke směru jízdy,“ vysvětluje Lotta Jakobssonová.
Čelní náraz je pro dítě natolik silný, že i když je upoutáno v sedačce po směru jízdy, krční svaly a vazy jsou natolik zatíženy, že hrozí vážné, nebo dokonce smrtelné zranění. Pojišťovací agentura Folksam uvádí, že riziko vážného zranění nebo usmrcení malých dětí je při použití autosedačky po směru jízdy pětkrát vyšší než u zádržného systému proti směru jízdy.
Jako kosmonaut do 4 let
Volvo proto nabízí vlastní řadu sedaček pro převoz různě velkých dětí proti směru jízdy. Samozřejmostí je pevné „vajíčko“ pro nejmenší, které dokonale chrání tělo novorozence i batolete přibližně do jednoho roku věku.
Kdo chce pro své dítě nejvyšší možnou bezpečnost, volí jako druhou sedačku také takovou, kterou lze umístit proti směru jízdy. Volvo dodává v rámci certifikovaného příslušenství velmi praktickou sedačku s otočným mechanismem, který usnadňuje nasedání a bezpečné poutání dítěte. Sedačku si otočíte směrem ke dveřím, dítě tak snadno usadí i subtilní maminka nebo babička a bezpečně je zajistí vestavěnými pásy. Na závěr se sedačka otočí proti směru jízdy. Pro co nejvyšší komfort dítěte existují zádržné systémy s nastavitelným prostorem pro rostoucí nožičky, aby se dítě tímto způsobem mohlo převážet co nejdéle.
Odborníci automobilky Volvo doporučují vozit děti zády ke směru jízdy nejméně do věku čtyř let. Aby měl malý „kosmonaut“ zajištěn oční kontakt s rodiči na předních sedadlech, lze dokoupit rozměrné zrcátko na hlavovou opěrku. Čalounění opěradla může proti neposedným dětským nožkám zabezpečit praktický potah proti okopání.
Nejvyšší bezpečnost pro každého
Volvo nabízí ucelenou řadu dětských zádržných systémů pro děti všech věkových kategorií. Nejlepším způsobem uchycení je pevnými kotevními body Isofix, ale i tříbodový bezpečnostní pás nabízí vysokou úroveň bezpečnosti. Výhodou Isofixů je menší riziko špatného zajištění.
Pro děti od pěti let doporučuje Volvo sedačku po směru jízdy nebo podsedák, ať už s opěradlem, nebo bez něj. Specialitou švédských vozů je již od roku 1990 integrovaný podsedák na zadních sedadlech, který v nejnovějším provedení nabízí dokonce dva stupně pro různě vysoké děti. Zásadní je, aby bezpečnostní pás procházel mezi krkem a ramenem.
V kombinaci s pokročilou konstrukcí vozů Volvo a pásy vybavenými předpínači i omezovači tahu je tak v kombinaci s bočními airbagy zajištěna nejvyšší možná míra bezpečí pro děti. A na něm přece záleží při každé cestě nejvíce.
Víte, že…
… dítě můžete v dětské sedačce převážet zády ke směru jízdy i vpředu na místě spolujezdce? Bezpodmínečně nutné je ale před jízdou vypnout airbag, nejčastěji spínačem v pravé části přístrojové desky;
… vzrostlejší dítě může v některých zemích (od r. 2006 včetně České republiky) sedět v sedačce vpředu také po směru jízdy? V tom případě odborníci společnosti Volvo doporučují u moderních vozů nechat airbag zapnutý.
Filozofii dětské bezpečnosti automobilky Volvo v praxi představil Michael Kudela s obrazovým doprovodem z archivu Volvo Cars.