A v tom je budoucnost

Ikona času doba čtení 6 min

Technický pokrok se někdy ubírá nečekanými cestami. To, co se v jednu chvíli zdálo jako jasná výhra, se záhy může ukázat jako slepá ulička.

Soumrak spalování?

Zážehové a vznětové jednotky si rozdělily svět automobilismu a jejich pozice se zdála neohrozitelná. Benzín spalující motory si uchovávaly výhodu příjemného zvukového i jízdního projevu a méně nákladné údržby, naftové agregáty kontrovaly lepší spotřebou paliva a vyšší efektivitou v nízkých otáčkách. A svět byl v rovnováze.

Jenže všechno se mění. Nové potřeby rodí nové možnosti, najednou se zdálo, že možnosti spalovacího motoru jsou vyčerpané. Nutnost omezit spotřebu paliva a emise škodlivin spolu s poptávkou po stále výkonnějších motorech nutí výrobce hledat nové cesty, být invenční, popustit uzdu fantazii. A tak co nám včera mohlo připadat jako naprosté sci-fi, to je dnes realitou. 

S podporou voltů

Existující infrastruktura stále nahrává spalovacím motorům, je však potřeba posunout je na novou úroveň. Zefektivnit je. Elektrifikovat. Myšlenka hybridního pohonu kombinujícího spalovací a elektrický motor není tak úplně nová. Zatímco dosud se jednalo spíše o experimentální metodu a tak trochu zajímavost ve výrobním programu, jejíž prodeje byly z velké části dány jen přesvědčením či nadšením konkrétní skupiny zákazníků, dnes se elektrifikované modely pouštějí do boje s konvenčními jednotkami naplno. Proto vznikají různé úrovně elektrifikace od mild hybridů po čisté elektromobily. Že se v tom už trochu ztrácíte? Pojďme si ukázat rozdíly na jednotlivých modelech značky Volvo. 

Základem pohonu zůstává stále spalovací motor. V případě Volva je to relativně malá čtyřválcová či tříválcová zážehová jednotka. Kompaktní rozměry motoru jsou důležité, aby celkové rozměry a hmotnost pohonného ústrojí neměly negativní vliv na jízdní vlastnosti a prostor ve voze. Malý motor by však bez pomoci neměl odpovídající výkon, proto je potřeba mu pomoci. První na řadě je samozřejmě přeplňování. Používá se turbodmychadlo, jehož pomalejší nástup lze kompenzovat přidáním kompresoru. A tím jsme dosáhli limitů spalovacích motorů. Pro další krok už vstupujeme do světa hybridů a elektrifikace. Ale žádný strach, není to nic složitého…

První stupeň: mild hybrid

Prvním krokem je tzv. mild hybrid, jakási pomyslná brána do světa elektrifikace. Z hlediska ovládání tu nenajdete nic, co by naznačovalo, že sedíte za volantem hybridního auta. Po nastartování naskočí spalovací motor jako u každého konvenčního vozu. Není tu žádná zásuvka pro dobíjení, žádný ukazatel nabití baterie, žádný čistě elektrický režim. Jediné, co vás jako uživatele překvapí, je, jak snadno a lehce se auto dává do pohybu a že spotřeba v městském provozu se drží nápadně nízko. Právě jste se potkali s prvním elektromotorem v našem výčtu. 

Mild hybridní systém využívá elektromotor umístěný na místě, kde bývá normálně startér. Zatímco startér se používá výhradně k roztočení vypnutého spalovacího motoru, tento „silnější startér“ dokáže pomoci i za jízdy. Nepohání celé auto, dodává tu trochu síly navíc. Skvělé na tom je, že je to síla zadarmo. Auto si během jízdy, zejména při zpomalování, ukládá odpadní energii do baterie, aby ji potom využilo k rozjezdu či akceleraci. To je chytré, že? 

Mild hybrid si vystačí s relativně malou baterií i elektromotorem, jeho cena je tak srovnatelná s konvenčním automobilem. Už tady je výhoda elektrifikace jasně patrná. A to jsme teprve na začátku naší exkurze.

Mild hybrid je auto se spalovacím motorem, avšak díky elektromotoru je efektivnější, svižnější a úspornější.

Pojem nejznámější: hybrid

Dalším stupínkem je vůbec nejstarší přístup k hybridní technologii. Je tu opět spalovací motor, vedle něj je tu však i silný elektromotor a balík baterií. Podobně jako mild hybrid i tento systém využívá odpadní energii z brzdění k nabíjení baterií. Baterie jsou však už větší a se získanou energií lze dále hospodařit.

Elektromotor už tady dokáže sám bez pomoci rozpohybovat celé auto, v omezeném režimu se dokonce obejde zcela bez spalovacího agregátu. Klasický hybridní pohon však Volvo nepoužívá, namísto toho nabízí tzv. plug-in hybrid.

Přidejte zástrčku aneb plug-in hybrid

Plug-in hybrid si lze jednoduše představit jako hybridní auto se zásuvkou. Všechno funguje stejně: jako v předchozím případě má vůz díky elektromotoru dostatek síly na čistě elektrickou jízdu a v kombinovaném režimu, kdy běží oba motory zároveň, se jeho dynamika posouvá do teritoria dosud vyhrazeného ryze sportovním autům. K tomu je tu ale ještě ta zásuvka.

Auto se dvěma pohony, provoz čistě na benzín, čistě na elektřinu i všechno mezi tím. Přesně to je plug-in hybrid. Vůz, který pro každou situaci nabízí ten nejvhodnější pohon.

Plug-in hybrid má větší baterii, kterou je možné nabíjet z externích zdrojů – z nabíječky doma či veřejných nabíjecích stanic. To umožňuje autu dojezd okolo 50 kilometrů v čistém a bezhlučném elektrickém režimu. Což stačí na běžné cesty do práce či po městě bez kapky spáleného benzínu. Elektromotor je přitom dimenzován tak, aby ani dynamicky nebyl provoz na elektřinu nijak limitující. Bez nabíjení potom auto funguje jako obyčejný hybrid, tedy bez poklesu výkonu.


Plug-in hybrid AWD

Elektrický pohon má jednu velkou výhodu, kterou spalovací motor nikdy nenabídne. Malý elektromotor lze snadno zastavět kamkoli. Nebo lze použít i více elektromotorů. Volvo používá jeden elektromotor vpředu a jeden vzadu. Díky tomu může nabídnout chytrý pohon všech kol, a to bez komplikovaného přenosu síly na zadní nápravu od motoru vpředu. Odpadají tak ztráty při přenosu a další nevýhody a naopak auto dostává zcela nové možnosti, jak regulovat a usměrňovat sílu na každé kolo, a tím zlepšovat jízdní vlastnosti. 

Plug-in hybrid AWD představuje špičku mezi hybridní technologií. Díky platformě vozů Volvo už od počátku projektované pro elektrifikované vozy zůstává prostor pro posádku i zavazadla neovlivněný, své hybridní volvo tak můžete využívat naplno.

„Čistý“ elektromobil

Hybridní technologie se stávají novým standardem v nabídce značky Volvo, kde plně přebírají roli konvenčních automobilů, přitom však překonávají jejich limity. Dalším krokem bude nabídka čistě elektrického automobilu. Lineární průběh výkonu, naprostá bezhlučnost a bezemisní provoz jsou lákavé hodnoty. Taková auta jsou již na trhu a Volvo již také představilo svůj model XC40 bez spalovacího motoru. Spolu s rozvojem infrastruktury a vývojem dostupnějších baterií postupně i tento segment získá na důležitosti, to už je však otázka budoucnosti. Budoucnosti, na kterou se Volvo připravuje již dnes. 

Světlo do „hybridní“ terminologie vnesl s pomocí archivu fotografií Volvo Cars Tomáš Racek.

S nabíjením, nebo bez? Vyzkoušejte si přednosti plug-in hybridních a/nebo mild hybridních modelů Volvo. Domluvte si nezávaznou testovací jízdu ještě dnes!

Objednání testovací jízdy