Bezpečí pro křehké pasažéry

Ikona času doba čtení 6 min

Život a zdraví těch nejmenších patří mezi priority každého rodiče a na silnici to platí dvojnásob. Naštěstí existují způsoby, jakými lze malé cestující významně ochránit. Pojďme jim k svátku darovat to nejcennější: pocit bezpečí na společných cestách.

Poutání dětí do autosedaček není zbytečný nebo zdržující úkon, jde o naprostou nutnost. Její nedodržení je hazard, který může stát naše nejmenší život. Vývoj vlastních kvalitních a komfortních dětských autosedaček je pro Volvo prioritou. Není divu – u značky, která si ve Vizi 2020 vzala za cíl, že v jejích nových vozech nebude nikdo fatálně zraněn. Dospělý ani dítě.

Dítě není malý dospělý

Jen s použitím bezpečnostního pásu může dítě nebo mladý člověk cestovat vozem v případě, váží-li alespoň 36 kilogramů nebo měří 150 centimetrů (stačí dosáhnout jedné z obou uvedených podmínek). 


První dětskou sedačku nabízelo Volvo pro svůj model Amazon. Byla vytvořena otočením sedadla předního spolujezdce a přidáním polstrovaného opěradla s popruhy, které pomáhaly držet dítě na místě.

Jednoznačná povinnost používat při jízdě automobilem dětskou sedačku platí v České republice od roku 2006, ve Volvu se ale odborníci o bezpečné cestování dětí intenzivně zajímají již od 60. let minulého století. Došli ke správnému závěru, že dítě není malý dospělý a potřebuje úplně jiný způsob ochrany. 

Volvo přišlo jako první s ještě bezpečnější úrovní dětského sezení – inspirovalo se návratovou pozicí astronautů, kteří se vraceli na Zemi otočeni proti směru přistání. První dětské bezpečnostní sedačky situované proti směru jízdy začala automobilka testovat už v roce 1964 a od té doby jde jejich vývoj kupředu mílovými kroky.

1964: První testovací jízda prototypu dětské bezpečnostní sedačky profesora Bertila Aldmana byla provedena v modelu PV544.

Díky vlastnímu intenzivnímu vývoji zapadají dětské autosedačky dokonale do všech dalších bezpečnostních prvků vozů značky Volvo a jsou rovněž společně testovány. Je samozřejmé, že neustále procházejí mnoha náročnými zkouškami, které simulují skutečné dopravní situace, a jejich konstrukce je pak vhodným způsobem upravována. A není výjimkou, že Volvo jde v požadavcích bezpečnosti nad rámec národních legislativ: doporučuje například, aby děti cestovaly v sedačkách otočených proti směru jízdy ideálně až do věku čtyř let namísto u nás zákonem vyžadovaných patnácti měsíců. 

Žádná vzdálenost není příliš krátká

Ruku na srdce: kdo z nás někdy ve spěchu, třeba při hektické ranní cestě do školky, neusadil dítě do auta bez připoutání? Na tak krátké trase se přece nemůže nic stát, ujišťujeme se. Přesto právě toto chování vyhodnocují odborníci jako jedno z nejriskantnějších – děti musejí být v autosedačkách správně upoutány nejen při dlouhé cestě například na letní dovolenou, ale také při krátkých popojížďkách ve městě. Dokonce i při couvání vozidla! 

Jednou z nejnebezpečnějších variant je pak ta, kdy dospělý drží dítě v autě na klíně nebo v náručí. I kdyby byl držící sám připoutaný, aby zhruba desetikilové mimino při nehodě ochránil, musel by při nárazu v relativně nízké rychlosti kolem 50 kilometrů za hodinu být schopen udržet v rukách 300 kilogramů! Pro srovnání: jde zhruba o hmotnost dospělého tygra. A ještě hůř, pokud rodič s dítětem na klíně sám připoutaný není, následkem vymrštění při nárazu své dítě při dopadu doslova rozmačká. 

Správná sedačka, špatné použití

Ani ta nejlepší dětská autosedačka ale není k ničemu, pokud je nesprávně využívána. Kamenem úrazu je nejčastěji nastavení bezpečnostního pásu: nikdy například nesmí být tažen přes dětský krk, nýbrž vždy přes rameno. Pásy také musejí být optimálně dotaženy. Problémem může být rovněž ve voze chybně uchycená autosedačka nebo příliš oblečené dítě, kterému bezpečnostní pásy nepřiléhají k tělu tak pevně, jak mají.

Dalším problémem bývá nevhodná velikost autosedačky, kdy ji dítě takzvaně přeroste. Platí, že v okamžiku, kdy je potomek vyšší než opěrka, je nejvyšší čas na změnu. Pozor také na nejrůznější hračky a předměty, které děti drží volně v ruce, nemluvě o nepřipoutaných prázdných autosedačkách, jež se při nárazu vymrští do prostoru automobilu a mohou vážně ohrozit jeho posádku. 

Ve hře je to nejcennější

Výběr dětské autosedačky a pravidla jejího používání se nevyplatí podceňovat. Policie vám u nás za jízdu s nepřipoutaným dítětem může uložit blokovou pokutu až 2 000 Kč a odebrat 4 body. V tom lepším případě. V tom horším za svou lehkovážnost zaplatíte zdravím, nebo dokonce životem svého dítěte.

Začalo to pásem…

1972: První dětská bezpečnostní sedačka Volvo otočená proti směru jízdy.

Mimochodem, dětské autosedačky s umístěním proti směru jízdy nejsou zdaleka prvním zásadním bezpečnostním prvkem, který Volvo vyvinulo. Letos je tomu 60 let, kdy v této automobilce zkonstruovali a do standardní výbavy svých vozů zahrnuli tříbodový bezpečnostní pás. Zachránil už přes milion životů a stejně jako zmíněné dětské sedačky je důkazem, že Volvu skutečně záleží na bezpečnosti malých i velkých pasažérů.

1976: Dětská autosedačka zajištěná pásy vozidla – celosvětová novinka značky Volvo.

Až tak, že to, co je skutečně důležité, uvolňuje k využití ostatním – jak tomu bylo s patentem tříbodového pásu a jak se děje nyní s přístupem k vlastnímu výzkumu v oblasti bezpečnosti. V rámci inciativy E.V.A. Volvo zpřístupnilo celou knihovnu dokumentů, které shrnují výsledky analýz více než 40 tisíc reálných dopravních nehod a jejich následků, které za desítky let shromáždil bezpečnostní tým automobilky. Ty se staly základem pro vývoj bezpečnostních systémů, ale třeba i testovacích figurín v ženské verzi včetně virtuálního modelu nastávající maminky.

O podmínkách bezpečnosti dětí na silnicích píše Anita Blahušová, názorně na fotografiích a ve videích ukazuje Volvo Cars a Pavel Tůma.