Bezpečná auta nedělá pár crash testů

Ikona času doba čtení 5 min

Že v oblasti bezpečnosti automobilů patří dlouhá desetiletí na špičku švédská automobilka Volvo, je všeobecně známo. Za tuto svou pozici vděčí nejen výsledkům laboratorních testů. Automobilka na své náklady také již více než 50 let analyzuje následky skutečných dopravních nehod. Od roku 1970 nasbírala data o 43 tisících střetů, při nichž ve voze neseděly figuríny, nýbrž 73 tisíc skutečných lidí. Výsledky pak využívá při návrhu nových modelů.

Pád nových volv z výšky třiceti metrů pro záchranu životů: ojedinělý test, který pomáhá záchranářům v nácviku efektivnějších postupů.

Předloni se Volvo pustilo do zcela nového projektu, jehož cílem je dále posunout bezpečnost na silnicích: svoji databázi zpřístupnilo všem výrobcům. Tento bezprecedentní krok nejen v rámci automobilového průmyslu jen dokládá, že bezpečnost dopravy a zdraví cestujících i ostatních účastníků provozu je pro Volvo absolutní prioritou. A dokazuje to řadou dalších, podobně zásadních kroků.

Na začátku byl bezpečnostní pás

Seveřané mají v nekompromisním přístupu k bezpečnosti již tradici. Důkazem budiž i samotný výzkum dopravních nehod. Jeho zahájení totiž spustila otázka, nakolik je při reálných nehodách přínosný tehdejší stále ještě technický výstřelek: bezpečnostní pás. Bylo to totiž právě Volvo, které do masové produkce jako první uvedlo již na konci 50. let tříbodový bezpečnostní pás, jak jej známe dnes.

Pásy se používaly již dříve, ale teprve výrobek Volva nabídl patřičnou bezpečnost a snadné používání. Bez tříbodového pásu by přitom nebyl možný další rozvoj pasivní bezpečnosti nebo použití airbagů. Proti běžnému dvoubodovému, používanému pouze přes bedra, zajistil v případě nárazu mnohem lepší fixaci těla. Výzkum v praxi ukázal, že bezpečnostní pás tehdejších vozů snížil riziko vážného poranění o polovinu.

Nicméně veřejnost nebyla pásu zpočátku zrovna nakloněna. Ozývali se kritici, kteří tvrdili, že jde o omezování pohybu, nebo dokonce svobody posádky. Nejen laici, ale i dobový tisk se nad pásem zpočátku leckdy pozastavoval. Brzy však nejen odborníci pochopili, že pás má naprosto zásadní přínos pro bezpečnost. A tak mohl tento „výstřelek“ za více než půlstoletí existence zachránit nejspíš statisíce, ne-li miliony lidských životů.

Limit 180 km/h – další revoluční krok?

Mezitím bezpečnost automobilů – a nejen těch švédských – výrazně pokročila. Auta jsou dnes dokonce natolik pevná, že při některých typech extrémních nárazů mají záchranáři komplikovanou situaci, pokud se potřebují dostat k posádce. I proto Volvo realizovalo další neobvyklý nápad: z jeřábu pustilo na tvrdou zem několik svých nejnovějších modelů. A to hned několikrát za sebou.

Automobilka tak simulovala těžké dopravní nehody, při nichž dochází k velkým deformacím, které během běžných crash testů nenastanou. Vraky moderních automobilů ukázaly, že střety, které by dříve nezajistily posádce dostatečný prostor k přežití, již dnes nemusejí končit fatálně. Ale hlavním smyslem bylo umožnit záchranářům natrénovat, jak se do takto pokroucených karoserií co nejrychleji dostat a poskytnout posádce první pomoc. 

I tentokrát experti Volva své závěry zveřejnili, aby je mohli využít záchranáři z celého světa.

Opakované pády z výšky 30 metrů pomohou simulovat poškození aut při nejzávažnějších nehodách.

Velký ohlas vyvolal i další krok švédské značky: u všech nových modelů od roku 2020 se rozhodla omezit nejvyšší rychlost na 180 km/h. Právě nepřiměřená rychlost patří spolu s intoxikací a nepozorností posádky mezi hlavní příčiny nejtragičtějších dopravních nehod. Tyto závěry švédských expertů potvrzují i policejní statistiky v České republice, kde nepřiměřená rychlost vládne příčinám smrtelných střetů.

Nový limit 180 km/h nemůže přispět k větší bezpečnosti sám o sobě. Jeho hlavním cílem je v první řadě připomenout, jak zásadní vliv má rychlost na bezpečnost jízdy i následky případného nárazu. K omezování rychlosti se přidávají i ostatní výrobci, zvláště u nových elektrických modelů. Ale teprve Volvo se odvážilo tento krok jasně deklarovat a použít u celé modelové řady bez výjimek.

Nejslabší článek: sám člověk

Omezení rychlosti na 180 km/h tak můžeme považovat za další revoluční krok, kterým jde Volvo příkladem ostatním. Přitom podle bezpečnostních expertů se jedná o přirozený způsob, jak dále přispět ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

Nejslabším článkem při každé dopravní nehodě zůstává člověk, a to doslova. Křehká je nejen jeho tělesná schránka, ale slabinou mohou být i jeho reakce, nevěnování se řízení, špatný odhad. Ne nadarmo se říká, že chybovat je lidské. I proto dělá Volvo maximum, aby nejen jeho vozy zajistily své posádce i okolí nejvyšší dostupnou bezpečnost, ať už se na svých cestách vydá kamkoli.

Průvodci světem bezpečnosti Volvo byli Michael Kudela a archiv Volvo Cars.